منو


گزارش ویژه از چشم‌انداز صنایع جهانی در سال ۲۰۱۹


  • نرخ‌های مربوط به عملکرد مطلوب در سال ۲۰۱۹، موضوعات کلیدی تحت بررسی در نیمه سال

در آستانه ورود به نیمه دوم سال، کارشناسان در حال ارزیابی عملکرد صنعت و بررسی موضوعات کلیدی در سال ۲۰۱۹ هستند که این مقوله در قالب یک گزارش ویژه با عنوان «گزارش ویژه از چشم‌انداز صنایع جهانی در سال ۲۰۱۹» در اواخر سال ۲۰۱۸ ارائه شد.

در پایان سال ۲۰۱۸، ۵۴ موضوع کلیدی در مورد تمامی ۱۱ صنعت جهانی مشخص گردید و درباره آن‌چه انتظار می‌رفت برجسته‌ترین روندهای تأثیرگذار بر این بخش در سال ۲۰۱۹ باشد، دستورالعمل‌هایی ارائه شد. در اواسط سال، ۹۰درصد از موضوعات مورد اشاره تحقق یافت.

 

دو حوزه خاص از موارد ذکر شده در نمودار بالا که به عنوان برجسته‌ترین موضوعات صنعت در سال ۲۰۱۹ به آن‌ها پرداخته شد، تجارت و توسعه پایدار بودند که هر دو موضوعات مقطعی و جامعی هستند که انتظار می‌رود بر چشم‌اندازهای صنایع متعدد در سال ۲۰۱۹ تأثیرگذار باشند.

فضای نامطمئن تجارت، که در شش حوزه صنعتی به عنوان موضوع اصلی مشخص گردیده، روندهای صنعت در سال جاری را تعیین خواهد کرد و از آن‌جا که به نظر می‌رسد این موضوع تصمیمات سرمایه‌گذاری را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد، کماکان یک مسأله مهم در راهبری مشارکت‌های صنعتی تلقی خواهد شد؛ ضمن آن‌که این موضوع هزینه انجام کار و تأثیر بالقوه تقاضا در مناطق جغرافیایی گوناگون را مشخص خواهد کرد. همسو با دیدگاه‌های جهانی، کارشناسان نیز چرخه‌ای پایدار از فراز و فرودهای تنش حاصل از جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده آمریکا را متصور هستند که باعث می‌شود تا فضایی از عدم قطعیت در خط‌مشی‌ها و نوسانات در بازار مالی از جمله در حوزه کالاها ایجاد گردد. بدین ترتیب، این مسأله مستلزم اقدام فوری به ارزیابی و تنظیمات مجدد در مورد زنجیره‌های عرضه کنونی است. بروز منازعات تجاری دیگر، پیشبرد روند تحقق چشم‌انداز جهانی را حتی دشوارتر نیز خواهد کرد. این منازعات عبارتند از منازعات به وجود آمده میان ژاپن و کره جنوبی؛ میان ایالات متحده آمریکا و هند؛ میان ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا و میان ایالات متحده آمریکا و مکزیک. ضمن این‌که کارشناسان همچنان منتظر آن هستند تا توافق تجاری ایالات متحده آمریکا-مکزیک- کانادا[۱] که قرار بود جایگزین توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی[۲] شود، مورد تأیید قرار بگیرد. تمامی موضوعات مورد اشاره در ادامه این مطلب که به ریسک‌های تجارت مرتبط می‌باشند، در حال تحقق هستند.

توسعه پایدار دومین موضوع برجسته در میان موضوعات کلیدی مطرح شده برای سال ۲۰۱۹ است که چهار صنعت جهانی که در این گزارش به آن‌ها پرداخته شده، اهمیت آن را افزایش می‌دهند. در حالی که محدود کردن چارچوب زمانی پرداختن به این موضوع به دوره‌ای یک‌ساله دشوار است، اما افزایش چشمگیر پایبندی شرکت‌ها به قوانین و مقررات مرتبط با توسعه پایدار و اقتصاد کم‌کربن[۳] به‌ویژه در سال ۲۰۱۹ قابل تأمل است. تمامی موضوعاتی که در این حوزه به‌طور ویژه مورد اشاره قرار گرفته‌اند، در حال تحقق می‌باشند. از این گذشته، اهمیت توسعه پایدار کارشناسان را بر آن داشت تا نخستین گزارش ویژه خود در سال ۲۰۱۹ را به این موضوعات اختصاص دهند: روندها در زمینه توسعه پایدار: عوامل مؤثر بر این موضوع، عوامل پیشبرد روند توسعه پایدار و پیامدهای آن برای هر صنعت.

مجموعه‌ای از عوامل در کل صنایع، به‌وجود آورنده این تغییر هستند که از آن‌ جمله می‌توان به تغییرات مقرراتی در بخش کشاورزی پیرامون کاربری زمین‌های زراعی تا تغییرات ایجاد شده توسط شرکت‌ها در بخش معادن اشاره کرد. نوع تجهیزات به‌کارگرفته شده و نیز ترکیبی از عوامل مربوط به مصرف‌کنندگان، شرکت‌های تجاری و قوانین و مقررات تدوین شده در هر صنعت، این تغییرات را به سوی ایجاد توسعه‌ای هر چه پایدارتر در بخش مصرف هدایت می‌کنند.

[۱] United States–Mexico–Canada Agreement

[۲] North American Free Trade Agreement

[۳] Low Carbon Economy


نمایش کامل در فایل pdf


کلیه‌ی حقوق مادی و معنوی وب‌سایت و گزارش‌ها و اطلاعات وابسته به آن، محفوظ و متعلق به بیزریپورت است.
× چگونه می توانم به شما کمک کنم ؟