منو


پیش بینی ۵ ساله آینده صنعت مواد غذایی و نوشیدنی ایران


گروه تحقیقات بین‌المللی بیزریپورت (وابسته به گروه روند اقتصاد) گزارش تحلیلی صنعت مواد غذایی و نوشیدنی ایران در سال ۲۰۱۹ و پیش‌بینی ۵ ساله خود تا سال ۲۰۲۳ را منتشر نمود.

در این گزارش آمده است:

با وجود آنکه ایران در سال ۲۰۱۹ وارد دورانی از رکود خواهد شد، اما چشم‌انداز صنعت مواد غذایی و نوشیدنی این کشور در میان‌مدت همچنان مطلوب ارزیابی می‌شود. کارشناسان بر این باورند که نرخ بالای تورم، عامل اصلی رشد اسمی فروش مواد غذایی و آشامیدنی بر حسب ریال باشد. با وجود این از آنجا که مواد غذایی جزء اقلام مصرفی اساسی به شمار می‌آیند، انتظار می رود این بخش شاهد رشد نسبی فروش باشد، چرا که مصرف‌کنندگان الگوی مخارج خود را تغییر خواهند داد.

در ادامه این گزارش، تحلیلی جامع از نقاط قوت و ضعف و نیز فرصت­ها و تهدیدهای پیشروی فعالان این صنعت ارائه می‌شود.

بر اساس مطالعات صورت گرفته در این بررسی، که یکی از سری گزارش‌های تحلیل صنایع ایران است، بخش مواد غذایی در ایران تابع الگوی اقتصادهای رکودی خاص است، بدین ترتیب که سهم نان و غلات از کل مخارج مصرف­کنندگان، به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت، درحالی که سهم گوشت قرمز و مرغ از این مخارج، رو به کاهش خواهد گذاشت.

برندهای داخلی بیش از ۹۵ درصد از کل فروش مواد غذایی در ایران را به خود اختصاص می‌دهند، تحریم‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی را محدود ساخته‌اند؛ از همین رو بخش تولیدات داخلی محصولات غذایی به سرعت توسعه یافته و از آنجا که برندهای چندملیتی بخش عمده ای از صنایع منطقه خاورمیانه را در تسلط خود دارند این موضوع ایران را در کل منطقه خاورمیانه از جایگاه ویژه ای برخوردار کرده است.

گزارش بیزریپورت همچنین با بررسی روندهای ساختاری از جمله وضعیت درآمدی خانوارهای ایرانی، الگوی مصرف ذائقه ایرانی و تغییراتی که در سال‌‎های اخیر داشته است، به پیش­بینی آینده صنعت موادغذایی و نوشیدنی ایران می‌پردازد. برای نمونه طبق برآوردهای بیزریپورت، در سال ۲۰۰۹ میوه‌های تازه و کنسرو شده و همچنین سبزیجات تازه به ترتیب ۹/۸ درصد و ۴/۱۰ از کل مخارج مصرف‌کنندگان در بخش مواد غذایی را به خود اختصاص می‌دادند. اما طی ۱۰ سال گذشته سهم میوه و سبزیجات از کل مخارج مصرف‌کنندگان در بخش مواد غذایی کاهش یافته، به طوری که این سهم در سال ۲۰۱۸ به ترتیب به رقم ۲/۱ درصد و ۴/۹ درصد رسیده است. انتظار می‌رود این روند طی میان‌مدت کماکان ادامه یابد و تا پایان سال ۲۰۲۲ سهم میوه‌های تازه و کنسرو شده و همچنین سهم سبزیجات تازه از کل مخارج مصرف‌کنندگان در بخش مواد غذایی به ترتیب به رقم ۹/۰ درصد و ۹/۸ درصد کاهش یابد.

 

در بخش دیگری از این گزارش ۱۲ شرکت برتر فعال در این صنعت از جمله گروه­های مواد غذایی بدر، دانون، دلپذیر و به طور ویژه شرکت بهنوش معرفی و بررسی شده اند.

بیزریپورت علاوه بر تحلیل صنعت مواد غذایی و نوشیدنی، گزارش‌های تحلیلی متنوع پیرامون صنایع و بازارهای مختلف ایران را به صورت فصلی منتشر می‌کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این گزارش و نحوه دسترسی به متن کامل آن با شماره‌های شرکت تماس حاصل فرمایید.


نمایش کامل در فایل pdf


کلیه‌ی حقوق مادی و معنوی وب‌سایت و گزارش‌ها و اطلاعات وابسته به آن، محفوظ و متعلق به بیزریپورت است.
× چگونه می توانم به شما کمک کنم ؟