منو


پیامدهای شکست احتمالی توافق هسته‌ای چیست؟


ایران/ رسیک سیاسی/ ریسک کشوری/ آگوست ۲۰۱۷

دیدگاه: به‌نظر می‌رسد به احتمال فراوان توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی موسوم به ۱+۵ حفظ شود که البته ریسک‌های از هم پاشیدن آن قابل توجه هستند. در صورتی که این توافق شکست بخورد، تأثیر آن بر اقتصاد ایران شدید خواهد بود چرا که سرمایه‌گذاری خارجی صورت نخواهد گرفت و این مسأله ریسک‌های کندی رشد اقتصادی، تورم و بی‌ثباتی نرخ ارز را در پی خواهد داشت. این موضوع در کنار افزایش سطح تهدیدهای امنیتی، باعث تقویت جایگاه احزاب سیاسی موسوم به تندرو در ایران خواهد شد که این مسأله به ضرر احزاب میانه‌رو و اصلاح‌طلب خواهد بود.

  • دیدگاه اصلی کارشناسان که احتمال وقوع آن را ۶۰درصد برآورد می‌کنند، حفظ توافق هسته‌ای است. انتظار می‌رود تهران به شرایط این توافق پایبند بماند و ایالات متحده آمریکا روی‌هم رفته تشدید تحریم‌های مرتبط با مسائل غیرهسته‌ای بر ایران را به خروج از توافق ترجیح دهد.
  • با این وجود، نمی‌توان سناریویی را که در آن مجموعه‌ای از اقدامات مغرضانه یا اشتباهات محاسباتی چه از سوی واشنگتن و چه از سوی تهران (یا هر دو)- منجر به شکست نهایی توافق هسته‌ای (با احتمال ۳۵درصد) شود، غیرمحتمل برشمرد.
  • در صورت شکست توافق، تأثیر آن بر اقتصاد ایران قابل توجه خواهد بود. در حالی‌که امضاء‌کنندگان غیرآمریکایی ممکن است همچنان به مشارکت با ایران ادامه دهند، عدم قطعیت درباره توان آتی این کشورها به مشارکت با جامعه جهانی افزایش خواهد یافت که این مسأله عدم سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را موجب می‌گردد. این مسأله به نوبه خود، منجر به کندی روند رشد اقتصادی و افزایش ریسک‌های تورم و بی‌ثباتی نرخ ارز خواهد شد.
  • زوال اقتصادی حاصل و (افزایش واقعی یا درک‌شده) در سطح تهدیدهای امنیتی، جایگاه احزاب سیاسی موسوم به تندرو در ایران را تقویت می‌کند که این موضوع به ضرر احزاب میانه‌رو و اصلاح‌طلب این کشور خواهد بود.

نمایش کامل در فایل pdf


کلیه‌ی حقوق مادی و معنوی وب‌سایت و گزارش‌ها و اطلاعات وابسته به آن، محفوظ و متعلق به بیزریپورت است.
× چگونه می توانم به شما کمک کنم ؟