منو



خلاصۀ مدیریتی

• به دلیل کوچک شدن نرخ رشد اقتصادی چین به حدی پایین‌تر از حد انتظارات و همچنین تضعیف رشد تقاضای آلومینیوم از سوی این کشور، کارشناسان بار دیگر عدد پیش‌بینی شده برای میانگین قیمت این فلز در فصل چهارم سال 2022 را مورد بازنگری قرار داده و سپس آن را از 2,850 دلار به 2,725دلار در هر تن کاهش دادند. البته رکود در حال وقوع در منطقه یورو و همچنین نشانه‌هایی دال بر حاکم شدن عرضه مازاد بر تقاضا در بازار جهانی آلومینیوم بر مبنای داده‌های منتشرشده درباره موجودی انبارهای آلومینیوم، دو موضوع دیگری هستند که در این بازنگری نزولی نقش داشته‌اند. این بازنگری، پیش بینی‌ها درباره قیمت آلومینیوم در سال 2023 را نیز تحت تأثیر قرار داده و باعث شده تا کارشناسان عدد قبلی پیش‌بینی شده یعنی 2,700 دلار در هر تن را به 2,600 دلار در هر تن کاهش دهند.
• ریسک‌های نامطلوب برای این دیدگاه به قوت خود باقی هستند و عواملی چون تقویت ارزش دلار آمریکا، افزایش نرخ‌های بهره و تداوم سطح بالای نرخ تورم، این ریسک‌ها را تشدید می‌کنند. تاکنون، محدودیت‌های عرضه چندان مشهود نبودند و در واقع نبود تقاضای فراوان، مانع از آن می‌شد تا این محدودیت‌ها در سمت عرضه آشکار شوند. پتانسیل فقدان عرضه آلومینیوم از سوی روسیه به دلیل تحریم‌هایی که علیه این کشور وضع شده، هنوز بالفعل نشده است، اما به تدریج آثار سوء این مسأله بر عرضه در بازار روی نمایان خواهد شد. سرمایه‌گذاران هنوز نسبت به بازارهای تمامی انواع فلزات بدبینانه است و این مسأله مانعی در برابر رشد قیمت این فلز است. از سوی دیگر نیز چین ظرفیت کافی تولید را حفظ کرده که در صورت لزوم بتواند، در سال های پیش رو به نحو موثری سهم روسیه از صادرات آلومینیوم را از آن خود کند و به این ترتیب از تداوم روند نزولی قیمت آلومینیوم جلوگیری به عمل آورد.
• اگرچه بعید به نظر می‌رسد که قیمت آلومینیوم سقوط کرده و به دورانی بازگردد که هنوز همه‌گیری کووید19 در جهان اتفاق نیافتاده بود، اما در سه‌ماهه اول سال 2023 روند نزولی قیمت این فلز ادامه خواهد یافت. علت این مسأله کاهش تقاضا از سوی چین است. به اجرا درآوردن سیاست کووید صفر توسط دولت چین و همچنین عدم به اجرا گذاشته شدن تدابیر محرک رشد اقتصادی و بنابراین فقدان اثرگذاری این اقدام بر رشد تقاضا، دو علت اصلی برای تداوم این روند نزولی هستند.
• دیدگاه‌های بلندمدت حاکی از آن هستند که با توجه به روند پرشتاب تحولات جهانی به سوی بنا نهادن هرچه سریع‌تر بنیان‌های اقتصاد سبز و سازگار با محیط زیست در جهان که باعث رشد تقاضا برای آلومینیوم می‌شود، انتظار می‌رود طی سال‌های آینده قیمت آلومینیوم در سطح بالا حفظ گردد. همچنین، عرضه در کوتاه‌مدت با محدودیت‌هایی مواجه خواهد شد که علت آن تداوم سطح بالای قیمت انرژی و فقدان ظرفیت صادرات از سوی روسیه در یک دوره بلندمدت‌تر است.
• همچنین، کارشناسان خاطر نشان می‌کنند که روند رو به رشد تقاضا برای آلومینیوم کم‌کربن نشان‌دهنده وجود ریسک‌هایی است که قیمت‌گذاری آلومینیوم در آینده را تهدید می‌کنند. یکی از مظاهر بروز این ریسک‌ها در آینده، استفاده چین از شیوه بازیافت آلومینیوم است.


فایل نمونه

گزارش تحلیلی آلومینیوم



کلیه‌ی حقوق مادی و معنوی وب‌سایت و گزارش‌ها و اطلاعات وابسته به آن، محفوظ و متعلق به بیزریپورت است.
× چگونه می توانم به شما کمک کنم ؟