منو



خلاصۀ مدیریتی

مهم‌ترین خبر سیاسی که صنعت خودرو ایران را طی فصل گذشته تحت تأثیر قرار داد، تمدید مهلت دستیابی به توافق‌نامه دائمی بر روی برنامه هسته‌ای ایران تا 30 ژوئن 2015 بود که در 24 نوامبر 2014 اعلام شد. هدف از تمدید مهلت دستیابی به توافق، حصول اطمینان از این موضوع است که ایران نمی‌تواند با استفاده از فعالیت‌های غنی‌سازی خود اقدام به تولید تسلیحات هسته‌ای نماید. در طول این دوره تمدید مذاکرات بین ایران و کشورهای 1+5 (امریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلستان و آلمان)، ایران ماهانه حدود 700 میلیون دلار از پول‌های مسدود شده خود را دریافت خواهد کرد، اگرچه تحریم‌های بین‌المللی بر بخش انرژی و بانکداری به قوت خود باقی خواهند ماند.

این اعتقاد وجود دارد که مذاکرات ادامه خواهد یافت و احتمالاً با ریسک‌های نامطلوبی مواجه خواهد شد. اعتقاد بر این است که  مسأله هسته‌ای تا 30 ژوئن به سرانجام نخواهد رسید، زیرا موانع سیاسی پیش روی مذاکره‌کنندگان ایرانی و امریکایی از اعطای امتیازهای مهم و ضروری برای رفع موانع فنی موجود جهت دستیابی به توافق جلوگیری خواهد کرد. از طرف دیگر بعید به نظر می‌رسد مذاکرات در ژوئن به طور کامل با شکست مواجه گردد، زیرا این امر هزینه‌های گزافی را دربر خواهد داشت.

از این جهت دیدگاه اصلی مبنی بر این است که مذاکرات به صورت مجموعه‌ای از توافقات نسبی و تمدید مهلت قانونی ادامه خواهد یافت. این اعتقاد وجود دارد که تا ژوئن 2015 طرفین به توافق نسبی دست خواهند یافت که امکان مذاکرات بیشتر را فراهم خواهد آورد. بخشی از تحریم‌ها کاهش خواهند یافت، اما تحریم‌های اصلی علیه بخش نفت و بانکداری ایران به قوت خود باقی خواهند ماند. مذاکرات طی چارچوب زمانی دو ساله تحت تأثیر تصمیمات آتی رهبران سیاسی قرار خواهد گرفت، ضمن این که تعیین هدف آن‌ها بسیار دشوار خواهد بود. موانع سیاسی قابل ملاحظه‌ برای دستیابی به توافق نهایی در آینده نیز باقی خواهند ماند، اعتقاد بر این است که دستیابی به یک توافق نهایی طی دهه آتی با ریسک‌های نامطلوبی مواجه خواهد شد. 


فایل نمونه

تحليل صنعت خودرو ايران



کلیه‌ی حقوق مادی و معنوی وب‌سایت و گزارش‌ها و اطلاعات وابسته به آن، محفوظ و متعلق به بیزریپورت است.
× چگونه می توانم به شما کمک کنم ؟