منو



گزارش پیش بینی فضای کسب و کار (ریسک کشوری) ایران

پيش‌بيني ده ساله منتهی به سال 2028


خلاصۀ مدیریتی

  • در فاصله فصل‌های دوم و سوم سال 2019 یعنی در بحبوحه تشدید شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، صادرات نفت این کشور به میزان چشمگیری کاهش یافت و احتمال آن می‌رود که طی چند فصل آتی صادرات نفت ایران در حدود 400,000 بشکه در روز باقی بماند.
  • این مسأله رکود اقتصادی ایران را عمیق‌تر خواهد کرد؛ چرا که نفت بیش از نیمی از کل صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد و منبع اصلی درآمدهای دولت به شمار می‌آید. پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی ایران در سال 2019 نسبت به مدت مشابه یک سال گذشته 7/5 درصد افت نماید.
  • انتظار می‌رود در سال 2020 که نخستین آثار ناشی از شوک تحریم‌ها به تدریج محو شده و از تبعات افزایش ناگهانی نرخ تورم در اثر همین مسأله کاسته می‌شود، رشد اقتصادی در ایران به نحوی به ثبات برسد.
  • از آن پس، چشم‌انداز اقتصادی ایران بستگی فراوانی به نحوه اثرگذاری تنش‌ها با ایالات متحده آمریکا خواهد داشت.
  • این دیدگاه اصلی به قوت خود باقی است که هرگونه شکاف دیپلماتیک میان دو کشور، بسیار محتمل‌تر از تحقق سناریوی کشیده شدن دامنه این تنش‌ها به یک جنگ نظامی است و کارشناسان بر این باورند که احتمالاً در مقطعی از چند سال آینده، بار دیگر از شدت تحریم‌ها علیه ایران کاسته خواهد شد و این موضوع زمینه بهبود روند رشد اقتصادی در ایران را فراهم خواهد کرد.
  • در حال حاضر کارشناسان این سیر بازگشت به نقطه آغازین تنش‌ها را در پیش‌بینی‌های سال 2021 لحاظ کرده‌اند؛ اما همچنان هشدار می‌دهند که ممکن است تنش‌ها به مدت بسیار طولانی‌تر از حد تصور کنونی ادامه یابند؛ به‌ویژه اگر ترامپ بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 به پیروزی برسد.


فایل نمونه

گزارش پیش بینی فضای کسب و کار (ریسک کشوری) ایران



کلیه‌ی حقوق مادی و معنوی وب‌سایت و گزارش‌ها و اطلاعات وابسته به آن، محفوظ و متعلق به بیزریپورت است.
× چگونه می توانم به شما کمک کنم ؟