منو



گزارش پیش بینی فضای کسب و کار ایران

پيش‌بيني ده ساله منتهی به سال 2032


خلاصۀ مدیریتی

• کارشناسان در خصوص ریسک بزرگتری هشدار می‌دهند که این ریسک، احتمال عدم بازگشت ایران و ایالات متحده آمریکا به تعهدات برجامی خود در نیمه نخست سال 2023 است. بر همین اساس کارشناسان دیدگاه اصلی خود درباره حصول به این توافق هسته‌ای جدید را تغییر داده‌اند و اگرچه پیشتر معتقد بودند که این توافق در ماه مارس سال 2023 حاصل خواهد شد، اکنون بر این باورند که دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران تا پایان ماه ژوئن همین سال به تأخیر خواهد افتاد.
• چنانچه مذاکرات بیش از این به تأخیر افتاده یا حتی کاملاً به شکست بیانجامد، این مسأله ممکن است موجب بروز بی‌ثباتی‌هایی در منطقه به ویژه عراق، لبنان، سوریه و یمن شود.
• بر اساس دیدگاه‌های اصلی که به تازگی در خصوص توافق هسته‌ای میان ایران و ایالات متحده آمریکا شکل گرفته‌اند، کارشناسان رقم پیش‌بینی شده برای رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال مالی 2024-2023 را از 8/8درصد به 5/8 درصد کاهش دادند؛ چرا که ممکن است در روند بازگشت نفت ایران به بازارهای کالای جهانی، تأخیرهایی به وجود آید.
• در نهایت کارشناسان رقم پیش‌بینی شده برای میانگین نرخ رشد تورم در سال مالی 2024-2023 را نیز از 14درصد به 23 درصد تغییر دادند. علت این بازنگری، کاهش شدیدتر از حد انتظار ارزش پول ایران و تأخیر در انجام سرمایه‌گذاری‌های خارجی که ایران نیاز مبرمی به آن‌ها دارد، می‌باشد. عدم ورود سرمایه‌گذاری خارجی به کشور، کاهش بیشتر ارزش ریال را در پی خواهد داشت. همچنین، کارشناسان معتقدند که در نیمه دوم سال مالی جاری، نرخ تورم به واسطه کاهش قیمت جهانی نفت و قیمت موادغذایی، تا حدود اندکی متوازن خواهد شد و کاهش قیمت جهانی اقلام مذکور، نرخ تورم را تا حدودی خنثی خواهد کرد.


فایل نمونه

گزارش پیش بینی فضای کسب و کار ایران



کلیه‌ی حقوق مادی و معنوی وب‌سایت و گزارش‌ها و اطلاعات وابسته به آن، محفوظ و متعلق به بیزریپورت است.
× چگونه می توانم به شما کمک کنم ؟