منو



گزارش پیش بینی فضای کسب و کار ایران

پيش‌بيني ده ساله منتهی به سال 2031


خلاصۀ مدیریتی

• کارشناسان نرخ‌های پیش‌بینی‌شده برای رشد تولید ناخالص داخلی واقعی در کوتاه‌مدت را مورد بازنگری قرار دادند و اکنون انتظار می‌رود که در سال‌های 2022 و 2023، تولید ناخالص داخلی واقعی به ترتیب به میزان 5/1درصد و 8/8درصد رشد نماید؛ حال آن‌که پیشتر این نرخ برای دو سال متوالی 2022 و 2023 هر یک به ترتیب برابر با 7/8درصد و 6/3درصد پیش‌بینی شده بودند. رفع تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران، رشد اقتصادی این کشور در سال 2023 را پرشتاب خواهد کرد.
• بازنگری‌ها و اعمال تغییرات بر ارقام پیش‌بینی شده قبلی، حاکی از شکل‌گیری دیدگاه‌های جدید درباره توافق هسته‌ای میان ایران و ایالات متحده آمریکا هستند؛ در حال حاضر انتظار می‌رود دو طرف برای رسیدن به یک توافق تا پایان فصل اول سال 2023 تلاش کنند، حال آن‌که پیشتر کارشناسان بر این باور بودند که تا پیش از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در نوامبر سال 2022، چنین مصالحه‌ای می‌بایست صورت می‌گرفت. تصور می‌شود ساختار متن نهایی توافقنامه تاحدود زیادی نهایی شده باشد، و کارشناسان کماکان بر این دیدگاه تأکید دارند که رسیدن به چنین توافقی برای برطرف کردن موضوعات مورد مناقشه، به نفع هر دو طرف می‌باشد.
• در عرصه سیاست داخلی هم کارشناسان پس از یک بازنگری نزولی، امتیاز شاخص ریسک سیاسی کوتاه‌مدت برای ایران را از 58/3 به 55/8 کاهش دادند. علت این بازنگری بروز اعتراضات گسترده ضدحکومتی در این کشور است. به باور کارشناسان، این اعتراضات علیه ناکارآمدی‌های دولت در مواجهه با دشواری‌های اقتصادی و محدودیت‌های اجتماعی – البته با درجات متفاوتی از شدت- در کوتاه‌مدت ادامه خواهد یافت. بنابراین، به نظر نمی رسد که این اعتراضات تهدیدی جدی برای حاکمیت کنونی ایران تلقی ‌شوند.


فایل نمونه

گزارش پیش بینی فضای کسب و کار ایران



کلیه‌ی حقوق مادی و معنوی وب‌سایت و گزارش‌ها و اطلاعات وابسته به آن، محفوظ و متعلق به بیزریپورت است.
× چگونه می توانم به شما کمک کنم ؟