منو



گزارش پیش بینی فضای کسب و کار ایران

پيش‌بيني ده ساله منتهی به سال 2030


خلاصۀ مدیریتی

• کارشناسان کماکان بر این باورند که سرانجام در سال 2022 ایران و ایالات متحده آمریکا بر سر موضوع هسته‌ای ایران و امضاء یک توافق‌نامه هسته‌ای جدید با یکدیگر به توافق خواهند رسید و احتمال آن وجود دارد که در اواخر همین سال و یا در اوایل سال 2023، ایالات متحده آمریکا تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را لغو کند. اعتقاد بر این است که بازگشت دو کشور به تعهدات مندرج در توافقنامه هسته‌ای تنها راهکاری است که منافع دو کشور را به بهترین نحو ممکن تأمین خواهد کرد؛ ایران از منافع اقتصادی این موضوع بهره‌مند خواهد شد، و ایالات متحده آمریکا نیز قادر خواهد بود از آن پس روی مناطق دیگری از جمله منطقه هند-آرام تمرکز بیشتری کند. همانطور که در گزارش‌های قبلی هم اشاره شده، با توجه به این‌که دستیابی به چنین توافقی مستلزم آن است که هر یک از دو کشور امتیازهای سیاسی به طرف مقابل بدهند، ریسک‌های نامطلوب برای این دیدگاه رو به افزایش هستند. به‌علاوه، از آن‌جا که در ایالات متحده آمریکا، بسیاری بر این باورند که بایدن در خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان، به شدت دچار سوء مدیریت شده است و این مسأله فضای سیاسی داخلی را برای اتخاذ سیاست های خارجی دیگر برای بایدن پرتنش‌تر ساخته است، بیم آن می‌رود که روند مذاکرات با ایران بیش از پیش پیچیده شده باشد.
• کارشناسان پس از یک بازنگری نزولی، رقم پیش‌بینی شده برای نرخ رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ایران در سال‌های 2021 و 2022 را به سطح پایین‌تر تنزل دادند. استمرار نرخ بالای تورم در کنار ادامه محدودیت‌های قرنطینه‌ای مرتبط با شیوع کووید19، در این کشور دو شاخص مصرف بخش خصوصی و مخارج دولت را به شدت پایین خواهد آورد. احتمالاً بخش صادرات نیز در سال 2022 از آنچه که اکنون تصور می‌شود، ضعیف‌تر خواهد شد چرا که بر خلاف انتظار کارشناسان، احتمالاً تحریم‌های آمریکا در اواخر سال 2022 یا اوایل سال 2023 برداشته می‌شوند و بعید است این موضوع زودتر از موعد ذکر شده تحقق پیدا کند. کارشناسان این احتمال را در نظر گرفته‌اند که رشد اقتصادی در ایران در سال 2023 شتاب چشمگیری به خود بگیرد؛ یعنی زمانی که انتظار می‌رود منافع حاصل از رفع تحریم‌ها برای اقتصاد ایران آشکار گردد.
• کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که مازاد حساب جاری ایران در سال 2022 همچنان روند ملایم و رو به رشدی داشته باشد؛ این شاخص که در سال 2020 برای نخست بار در طول دو دهه گذشته، منفی شده بود، در سال 2021 بار دیگر به مسیر رشد بازگشت و نرخ مثبتی را به ثبت رساند. سطح بالاتر قیمت نفت و آهنگ ملایم افزایش تولید نفت دو عامل اصلی برای افزایش دادن شاخص مازاد حساب تجاری خواهند بود، که البته در کنار آن‌ها، کاهش تقاضای واردات نیز نقش مهمی ایفا خواهد کرد. کارشناسان انتظار آن را دارند که در اواخر سال 2022 یا اوایل سال 2023، ایالات متحده آمریکا تحریم‌ها را رفع نماید و این موضوع زمینه را برای رشد چشمگیر صادرات نفت و مازاد حساب جاری در ایران فراهم کند. از این گذشته، رفع تحریم‌های آمریکا بدین معناست که تهران بار دیگر به طور کامل به ذخایر ارزی خود دسترسی خواهد داشت که این موضوع در کنار روند رو به رشد مازاد حساب جاری، از فشارهای ناشی از تراز پرداخت‌ها خواهد کاست.


فایل نمونه

گزارش پیش بینی فضای کسب و کار ایران



کلیه‌ی حقوق مادی و معنوی وب‌سایت و گزارش‌ها و اطلاعات وابسته به آن، محفوظ و متعلق به بیزریپورت است.
× چگونه می توانم به شما کمک کنم ؟