منو



گزارش پیش‌بینی فضای کسب‌وکار (ریسک کشوری) ایران - فصل سوم 2020

همراه با پيش‌بيني ده ساله تا سال 2029


خلاصۀ مدیریتی

  • در حال حاضر کارشناسان نرخ رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ایران در سال 2020 را منفی 2/2درصد پیش‌بینی می‌کنند که البته قبلاً این رقم منفی 0/4 درصد پیش‌بینی شده بود. این بازنگری نزولی به دلیل تأثیرات منفی شیوع بیماری کووید 19 بر فعالیت‌های اقتصادی در ایران و همچنین سقوط شدید قیمت نفت بوده است که اخیراً رخ داد.
  • به نظر می رسد کاهش قیمت نفت و به تبع آن افت شدید درآمدهای حاصل از صادرات نفت و شرایط بغرنج اقتصادی که مانع از اقدام دولت به جمع آوری مالیات بیشتر می شود، باعث شوند تا درآمدها طی سال مالی 2021-2020 به میزان بیشتری کاهش یابند. در عین حال، تدابیر مالی که در واکنش به بحران ناشی از شیوع بیماری کووید 19 اتخاذ شده، احتمالاً منجر به افزایش مخارج دولت خواهد شد. بر همین اساس، انتظار می‌رود کسری بودجه در سال جاری سهم بیشتری از تولید ناخالص داخلی در ایران را به خود اختصاص دهد و این کسری که در سال مالی 2020-2019 فقط 4/8درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌داد، اکنون یعنی در سال مالی 2021-2020 به رقم 5/6 درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش یابد. این کسری بودجه احتمالاً با راهکارهای متنوع برداشت از ذخایر و استقراض داخلی جبران خواهد شد که همین امر نیز به نوبه خود باعث افزایش نرخ تورم و افزایش ریسک‌های بلندمدت برای عدم ثبات مالی کشور می‌شود.
  • نتایج نهایی انتخابات مجلس شورای اسلامی که در 21 فوریه برگزار شد، حاکی از پیروزی قاطع احزاب موسوم به تندرو و محافظه‌کاران در این انتخابات بود. این نتایج، شکل‌گیری روند گسترده‌ای از کنترل شدید این احزاب بر فضای سیاسی کشور را منعکس می‌کند.
  • انتظار نمی‌رود پیروزی احزاب موسوم به تندرو در جریان انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی به معنای بروز تغییرات سیاسی چشمگیر در کوتاه‌مدت باشد: توانایی روحانی رئیس جمهور ایران برای تصویب قوانین تا پیش از این هم تضعیف شده بود و خط‌مشی‌های ایران در عرصه‌های سیاسی و امنیتی بیشتر منوط به فرمان رهبری است. اکنون ایران بر تقویت موقعیت خود در مقابله با ایالات متحده آمریکا تمرکز خواهد کرد تا هم راهبرد ارعاب باورپذیر را حفظ کند و هم برای ورود به مذاکرات سیاسی نهایی پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر آماده شود.


فایل نمونه

گزارش پیش‌بینی فضای کسب‌وکار (ریسک کشوری) ایران - فصل سوم 2020



کلیه‌ی حقوق مادی و معنوی وب‌سایت و گزارش‌ها و اطلاعات وابسته به آن، محفوظ و متعلق به بیزریپورت است.
× چگونه می توانم به شما کمک کنم ؟