منو



گزارش پیش‌بینی فضای کسب‌وکار (ریسک کشوری) ایران - فصل چهارم 2020

پيش‌بيني ده ساله منتهی به سال 2029


خلاصۀ مدیریتی

• در حال حاضر کارشناسان نرخ رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ایران در سال 2020 را منفی 4/1 پیش‌بینی می‌کنند. نکته قابل توجه این است که این سومین سال متوالی است که اقتصاد تحریم‌زده ایران نرخ‌ منفی رشد را تجربه می‌کند. همه‌گیری جهانی بیماری کووید19 و تدابیر اتخاذ شده در رابط با رعایت اصول فاصله‌گذاری اجتماعی فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در این کشور را به شدت تحت تأثیر سوء خود قرار داده و همین امر موجب گشته تا توان مالی دولت که از آن در جهت تعدیل تأثیرات اقتصادی بر خانوارها و کسب وکارهای داخلی استفاده می‌شد، محدود گردد.
• احتمالاً سه‌ماهه دوم سال 2020 نقطه عطفی در جریان کاهش نرخ رشد اقتصادی ایران تلقی خواهد شد، چرا که تعطیلی‌های نسبی برقرار شده در کشور در ماه می به تدریج پایان یافتند. البته ریسک آغاز موج دوم شیوع بیماری و اِعمال محدودیت‌های تازه بر فعالیت‌ها همچنان وجود دارد. کارشناسان بر این باورند که با کاسته‌شدن از تأثیرات بحران ناشی از کووید19، نرخ رشد اقتصادی در ایران در سال 2021 به‌تدریج رو به بهبود خواهد گذاشت.
• چشم‌اندازهای اقتصادی ایران در میان‌مدت، به رابطه این کشور با ایالات متحده آمریکا و آینده تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا بستگی دارد. کارشناسان انتظار دارند که از سال آینده به بعد، به‌ویژه اگر با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر 2020، یک فرد دموکرات قدرت را به دست بگیرد، روابط دو جانبه میان دو کشور رو به بهبود بگذارد. چنانچه متعاقب تحقق این انتظارات، توافق هسته‌ای بار دیگر میان دو کشور مورد توافق قرار گیرد و همین توافق منجر به برآورده شدن نیاز مبرم ایران به رفع تحریم‌ها گردد، روند تجارت و سرمایه‌گذاری در این کشور تسهیل خواهد شد.
• همان‌طور که پیشتر هم اشاره شده بود، ریسک‌ها در زمینه تشدید بیشتر تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده آمریکا نیز همچنان قابل توجه هستند. تشدید تنش‌ها می‌تواند زمینه‌ساز روی آوردن ایران به سوی اتخاذ خط‌مشی‌هایی در جهت پیگیری برنامه هسته‌ای با شدت بیشتر و یا توسعه نفوذ نظامی این کشور در منطقه شود که از تبعات این مسأله انزوای بیشتر ایران از شرکای تجاری (از جمله چین) است. تحقق این سناریو ممکن است رکود جاری در کشور را طولانی‌مدت کرده و در نهایت ایران را در یک شرایط بسیار بغرنج اقتصادی مانند ابرتورم قرار دهد.


فایل نمونه

گزارش پیش‌بینی فضای کسب‌وکار (ریسک کشوری) ایران - فصل چهارم 2020



کلیه‌ی حقوق مادی و معنوی وب‌سایت و گزارش‌ها و اطلاعات وابسته به آن، محفوظ و متعلق به بیزریپورت است.
× چگونه می توانم به شما کمک کنم ؟