منو



خلاصۀ مدیریتی

ایران برای برداشتن گام نهایی در طرح «جهش دوم» توسعه ظرفیت‌های پتروشیمی در سال 2022 برنامه‌ریزی کرده است. دولت ایران با نیم‌نگاهی به افزایش درآمدهای صنعت پتروشیمی خود به 25 میلیارد دلار در سال، ظرفیت تولید خود را به سالانه 100 میلیون تن افزایش می‌دهد. همچنین این کشور قصد دارد بین سال‌های 2025 تا 2026 «جهش سوم» در صنعت پتروشیمی را محقق گرداند؛ بر همین اساس دولت امیدوار است برای برداشتن گام بلند توسعه در دوره مذکور، بتواند درآمدهای سالانه بخش پتروشیمی را به 37 میلیارد دلار در سال افزایش دهد. تا سال 2027، ظرفیت تولید در صنعت پتروشیمی ایران سالانه 167 میلیون تن خواهد بود که این رقم دو برابر ظرفیت تولیدی است که در پایان سال مالی 2020-2019 به دست آمده بود.
راهبرد شرکت ملی پتروشیمی تکمیل کردن زنجیره تأمین و تنوع بخشی به محصولات تولید شده در صنعت پتروشیمی است تا از این طریق برای محصولات پایه پتروشیمی ارزش‌ افزوده ایجاد نماید. قطب‌های پتروشیمی در پارسیان، سواحل مکران، جزیره قشم و بندر جاسک، نقش بسیار مهمی در پایان بخشیدن به صادرات مواد خام و تبدیل شدن ایران به یکی از کشورهای دارای صنایع کاملاً یکپارچه تولید پلیمر و محصولات تمام شده در حوزه پتروشیمی، دارند.
صنعت پتروشیمی نقش بسیار حیاتی در اقتصاد غیرنفتی ایران ایفا می‌کند. داده‌های رسمی حاکی از آن هستند که صادرات محصولات پتروشیمی پس از نفت خام دومین سهم بزرگ را در کسب درآمدهای ارزی کشور به خود اختصاص می‌دهد. در واقع، صنعت پتروشیمی حدود یک‌سوم از کل صادرات غیرنفتی ایران را به خود اختصاص می‌دهد. با این وجود، تحریم‌های آمریکایی باعث شده تا این صنعت به میزان قابل توجهی به بازار پتروشیمی چین متکی شود؛ بازاری که به طور روزافزون در راستای کاهش واردات محصولات مهم در این بخش گام برمی‌دارد و به تدریج در تولید این محصولات به خودکفایی می‌رسد. بنابراین ایران در وضعیت نامساعدی گرفتار آمده که همزمانی آن با همه‌گیری کووید19 تأثیر این مسأله بر رشد مصرف را تسریع کرده است. البته، توافق همکاری امضاء شده میان چین و ایران در اوایل سال جاری از بخش صادرات به بازار چین حمایت خواهد کرد.


فایل نمونه

گزارش صنعت پتروشیمی ایران



کلیه‌ی حقوق مادی و معنوی وب‌سایت و گزارش‌ها و اطلاعات وابسته به آن، محفوظ و متعلق به بیزریپورت است.
× چگونه می توانم به شما کمک کنم ؟