منو



خلاصۀ مدیریتی

نفت

ایران ذخایری عظیم از نفت و گاز در اختیار دارد که هنوز توسعه‌نیافته باقی مانده‌اند و ارزیابی پتانسیل تولید از این منابع، نیازمند مطالعات گسترده است. ایران بعد از ونزوئلا، عربستان سعودی و کانادا، چهارمین کشور بزرگ دارنده ذخایر نفتی جهان محسوب می‌شود. میادین نفتی واقع در خشکی ایران بیش از 70درصد از ذخایر کل را تشکیل می‌دهند که بیش از 80درصد از این ذخایر در حوضچه خوزستان واقع در جنوب غربی ایران و نزدیک به مرز این کشور با عراق قرار دارند.

اداره اطلاعات انرژی امریکا برآورد نموده که بیش از 50درصد از ذخایر نفتی خشکی ایران در محدوده پنج میدان عظیم واقع شده‌اند، بزرگترین آن‌ها شامل میدان مارون با ظرفیت نگهداری 22 میلیارد بشکه، میدان اهواز با ظرفیت 18 میلیارد بشکه و میدان آقاجاری با ظرفیت 17 میلیارد بشکه می‌باشند. سایر ذخایر نفتی اثبات شده ایران عمدتاً در آب‌های خلیج فارس واقع شده‌اند و میزان آن حدود 100 میلیون بشکه برآورد شده است. پس از انتشار قراردادهای جدید نفتی ایران که انتظار می‌رود پس از تأیید دولت از آن رونمایی شود، تمرکز اکتشاف و توسعه نفت بر این مناطق خواهد بود. همان‌گونه که اشاره شد، تحریم‌های آمریکایی اکنون بزرگترین مانع برای پیشرفت در این بخش هستند.

گاز

بخش عمده‌ای از منابع گازی نیز مانند ذخایر نفتی شناخته شده هستند. ایران دومین دارنده ذخایر گازی در جهان است و ذخایر گازی اثبات شده ایران معادل 33/6 هزار میلیارد مترمکعب برآورد شده است. ذخایر گازی ایران اساساً در ذخایر گازی غیرهمراه داخل آب‌ها موجود است (62 درصد از مجموع ذخایر). میدان عظیم گازی پارس جنوبی یا ساختار گازی میدان شمالی نیز که در ایران و قطر گسترانیده شده است، در حدود دو سوم از مجموع ذخایر اثبات شده ایران را دربر دارد. ذخایر گازی در خشکی در ذخایر گاز همراه (19 درصد) و گاز غیرهمراه (19 درصد) یافت می‌شوند. سایر میادین گاز طبیعی، میادین کیش، پارس شمالی، تابناک، فروز، کنگان و فردوسی می‌باشند.

هنوز به‌طور کامل از ظرفیت ذخایر گاز موجود بهره‌برداری نشده است و این مسأله نیاز به انجام اکتشاف‌های بیشتر را مرتفع کرده است. تحریم‌های بین‌المللی امکان دسترسی ایران به سرمایه و فناوری متناسب جهت توسعه ذخایر عظیم خود و ادامه اکتشافات بیشتر را محدود کرده است. قیمت پایین نفت باعث ایجاد فشار بیشتر بر درآمدهای دولت می‌شود و متعاقباً بودجه اکتشاف و توسعه نفت و گاز را کاهش می‌دهد. این مسأله درباره سرمایه‌گذاری‌ نامناسب برای عملیات‌های تعمیر و نگهداری میادین نیز صادق است.


فایل نمونه

گزارش تحلیل صنعت نفت و گاز ایران



کلیه‌ی حقوق مادی و معنوی وب‌سایت و گزارش‌ها و اطلاعات وابسته به آن، محفوظ و متعلق به بیزریپورت است.
× چگونه می توانم به شما کمک کنم ؟