منو



خلاصۀ مدیریتی

کارشناسان به صورت محتاطانه‌ معتقدند در سال 2023 مخارج مصرف‌کنندگان در ایران یک چشم‌انداز روشن را شاهد خواهد بود و پیش‌بینی می‌کنند در این سال مخارج واقعی خانوارها 1/9 درصد رشد کند. این رشد در مقایسه با سال 2022 اندکی بزرگ‌تر است زیرا بر اساس برآوردها در سال 2022 مخارج واقعی خانوارها رشد 1/7درصد را شاهد بوده است. این موضوع خبر از آن می‌دهد که در سال 2023 رشد مخارج خانوارها در ایران به میزان جزیی شتاب خواهد گرفت. انتظار می‌رود این روند در سال 2024 نیز ادامه پیدا کند و باز هم بر آهنگ رشد مخارج خانوارها افزوده شود. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود در سال 2024 مخارج واقعی خانوارها در ایران رشد 2 درصد را تجربه کند. البته در حال حاضر تورم سنگینی بر بازار ایران حاکم است. این موضوع یک ریسک نامطلوب است که چشم‌انداز رشد مخارج خانوارها را تهدید می‌کند زیرا در سایه تورم قیمت کالاها از جمله قیمت مواد غذایی بالا می‌رود و قدرت خرید خانوارها پایین می‌آید. البته در این میان یک رخداد مثبت در جریان می‌باشد و آن هم این است که در پنج سال پیش رو درآمد قابل تصرف خانوارها با سرعت بیشتری نسبت به تورم رشد خواهد کرد. این موضوع بدین معناست که درآمد قابل تصرف خانوارها شاهد یک رشد واقعی مثبت خواهد بود. رشد واقعی درآمدها یک رخداد مطلوب است که باعث خواهد شد رغبت خانوارها به خرید کردن افزایش پیدا کند و مخارج آن‌ها یک رشد مثبت را تجربه کند. با توجه به این موضوع پیش‌بینی می‌شود در بازه زمانی 2023 تا 2027 مخارج خانوارها سالانه به طور متوسط 34/3 درصد رشد کند. این رقم از نرخ رشد پیش‌بینی شده برای سال 2023 بزرگ‌تر است. این موضوع نشان‌دهنده آن است که طی سال‌های آینده مصرف در ایران افزایش پیدا خواهد کرد و مخارج خانوارها بالاتر خواهد رفت.


فایل نمونه

گزارش تحلیل صنعت خرده‌فروشی ایران



کلیه‌ی حقوق مادی و معنوی وب‌سایت و گزارش‌ها و اطلاعات وابسته به آن، محفوظ و متعلق به بیزریپورت است.
× چگونه می توانم به شما کمک کنم ؟