به دلیل وجود پارهای از چالشهای ساختاری کارشناسان در این فصل در پیشبینیهای قبلی خود در خصوص چشمانداز صنعت بیمه ایران بازبینی به عمل آوردند و یک سری تغییرات کاهشی را اعمال نمودند. فضای اقتصاد کلان ایران همچنان ضعیف باقی میماند به طوری که در سال 2019 و 2020 تولید ناخالص داخلی واقعی، مصرف نهایی بخش خصوصی و مخارج خانوارها به میزان قابل ملاحظهای کاهش پیدا خواهد کرد چرا که تحریمها ضربات سنگینی را بر پیکره اقتصاد ایران وارد خواهد آورد. علاوه بر این کارشناسان خاطر نشان مینمایند که تورم بالا و کاهش ارزش ریال باعث خواهد شد قدرت خرید خانوارها و شاخص اطمینان مصرفکننده بیش از پیش تنزل پیدا کند. اگرچه بازار ایران از پتانسیل رشد بنیادین و درازمدت برخوردار است اما تا زمانی که تنشهای ژئوپلتیک و دیپلماتیک ایران با ایالات متحده آمریکا ادامه پیدا کند و متعاقباً دایره انزوای ایران تنگتر شود بعید به نظر میرسد که این پتانسیل بالفعل شود. شاخص اطمینان مصرفکننده یکی از شاخصهای اقتصادی بسیار مهم است که برای اندازهگیری درجه خوشبینی مصرفکننده نسبت به وضعیت عمومی اقتصاد جامعه به کار گرفته میشود. این مسأله که مصرفکننده تا چه اندازه نسبت به پایدار بودن درآمد خود در آینده مطمئن است بدون شک در رفتارهای اقتصادی او مشهود است.
پاسخی بگذارید