منو



خلاصۀ مدیریتی

افزایش استفاده از آب در ایران در بلندمدت به همراه کاهش منابع باعث کمبود شدید آب در این کشور می‌شود. حفظ آب یکی از مسائل مهم به‌شمار می‌رود که با توجه به سدسازی‌های مختلف از سوی دولت مورد ملاحظه قرار نگرفته است، اما افزایش خشکسالی و کمبود آب، دولت را ملزم به بررسی این مسأله نموده است. در شرایطی که به تازگی به‌روزرسانی زیرساخت‌ها و افزایش تصفیه‌خانه‌ها و استفاده دوباره آب در راستای بهبود این بخش آغاز شده است، مسأله اصلی استفاده بیش از حد آب در بخش خانگی، صنعتی و کشاورزی می‌باشد. برنامه‌های دولت در کاهش این مسأله شامل مواردی از قبیل خرید آب از مناطق دیگر، محدودیت مصرف، احیای دریاچه‌ها و آموزش مردم در رابطه با اهمیت حفظ آب می‌گردد.

افزایش سطوح رسوب نیز نگرانی‌ها را در خصوص خشکسالی در این کشور کاهش نداده است، زیرا بسیاری از مناطق همچنان از کمبود آب رنج می‌برند و استفاده بیش از حد از منابع زیرزمینی ادامه دارد. دولت با هدف بهره‌مندی از بارندگی، برخی از پروژه‌های سدسازی را به‌منظور تکمیل سریع‌تر سایر پروژه‌ها متوقف نمود. این موضوع تأثیر قابل توجهی بر منابع آب دارد، چرا که ساخت سدهای مختلف باعث خشک شدن دریاچه‌ها می‌شود. در حال حاضر تنها 5درصد از ظرفیت دریاچه ارومیه باقی مانده است و چنین سطوح پایینی منجر به باقی ماندن ریسک‌های جدی برای منابع آب و محیط پیرامون می‌شود.

دولت برنامه‌های خود را در جهت مقابله با مسأله کمبود آب اعلام نمود که نشان‌دهنده تغییری قابل توجه در رویکردها می‌باشد. در برنامه‌های جدید بر تغییر شیوه مصرف آب در سرتاسر کشور تمرکز شده است و مردم نیز وادار می‌شوند آب را به عنوان کالایی ارزشمند و کمیاب در نظر بگیرند. بخش کشاورزی به عنوان مهم‌ترین مصرف‌کننده آب با بیشترین تغییرات مواجه خواهد شد، به‌طوری که دولت میزان مجاز آبیاری را محدود خواهد کرد و گرایش به سوی محصولاتی را ترویج خواهد نمود که به این حجم وسیع آب نیاز ندارد. حتی تغییری کوچک در نگرش‌های کشاورزی نسبت به انتخاب محصولات و بهبود راندمان آبیاری می‌تواند تأثیراتی قابل توجه بر میزان مصرف آب کشور داشته باشد.

پیش از این مسأله کمبود آب با اتکا به منابع زیرزمینی کشور رفع می‌شد، اما نکته مهم آن است که استفاده بیش از حد در بلندمدت باعث خشک شدن بسیاری از این منابع یا آلوده و غیر قابل استفاده شدن دائمی آن‌ها می‌شود. چاه‌های غیرقانونی، استفاده بیش از حد در سرتاسر کشور و آلودگی از جمله مشکلات مهم به‌شمار می‌روند که به تازگی مورد بررسی و ملاحظه قرار گرفته‌اند. تعرفه‌های پایین نیز یکی از عوامل اصلی در استفاده بیش از حد آب است که به‌نظر می‌رسد در آینده نزدیک تغییر خواهد کرد.


فایل نمونه

گزارش تحليل صنعت آب ايران


برچسب ها
, ,

کلیه‌ی حقوق مادی و معنوی وب‌سایت و گزارش‌ها و اطلاعات وابسته به آن، محفوظ و متعلق به بیزریپورت است.
× چگونه می توانم به شما کمک کنم ؟