منو



خلاصۀ مدیریتی

  • میزان تولید محصولات پتروشیمی ایران در نیمه اول سال 2018 تقریباً به رقم 27/5 میلیون تن رسید که این رقم در مقایسه با سال گذشته 2 درصد رشد داشته است. این رقم همچنین نشان می‌دهد که نرخ بهره‌برداری از ظرفیت عملیاتی مجتمع‌های پتروشیمی تقریباً به 75 درصد رسیده است.
  • جنگ تجاری چین و ایالات متحده آمریکا می‌تواند فرصت‌های صادراتی زیادی را پیش روی صنعت پتروشیمی ایران قرار دهد چرا که خریداران چینی مجبور خواهند شد برای تأمین پلی‌اتیلن مورد نیاز خود، به کشورهای دیگر روی بیاورند. با این حال عرضه بیش از تقاضا در بازارهای آسیایی می‌تواند سود فروش محصولات پتروشیمی ایران را تحت فشارهای کاهشی قرار دهد. در سال 2017 ایران تقریباً 17 درصد از کل واردات پلی‌اتیلن چین (معادل با 1/97 میلیون تن) و 31 درصد از کل واردات متانول این کشور (معادل با 2/52 میلیون تن) را به خود اختصاص داده است.
  • کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند ظرفیت تولید اتیلن، پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن ایران در سال 2022 به ترتیب به ارقام 15/5 میلیون تن در سال، 9/9 میلیون تن در سال و 1/9 میلیون تن در سال برسد. راه‌اندازی مجتمع‌های اولفین 11 و 12 در دستیابی ایران به ظرفیت‌های مذکور کمک خواهد کرد. شایان ذکر است ظرفیت این دو مجتمع به ترتیب برابر با 2 میلیون تن در سال و 1/2 میلیون تن در سال است. سایر حوزهایی که از رشد ظرفیت چشم‌گیری برخوردار خواهند بود عبارتند از متانول (با ظرفیت 24 میلیون تن در سال) و کودهای شیمیایی (آمونیاک با ظرفیت 9/8 میلیون تن در سال و اوره با ظرفیت 15/4 میلیون تن در سال). رسیدن به این ظرفیت‌ها باعث خواهد شد ایران در رتبه دوم و پس از عربستان سعودی قرار بگیرد. با این حال دستیابی به این ظرفیت‌ها منوط به آن است که ایران بتواند اهداف خود را محقق سازد؛ اهدافی که پیاده‌سازی آن‌ها در دورانی که ایران تحت تحریم‌های بین‌المللی به سر می‌برد امکان‌پذیر نخواهد بود.

 


فایل نمونه

گزارش تحلیل صنعت پتروشیمی ایران



کلیه‌ی حقوق مادی و معنوی وب‌سایت و گزارش‌ها و اطلاعات وابسته به آن، محفوظ و متعلق به بیزریپورت است.
× چگونه می توانم به شما کمک کنم ؟