منو



خلاصۀ مدیریتی

بهترین سناریوی ممکن این است که پیروزی نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، مسیر کاهش تحریم‌های مجازات‌کننده ایران را که بخش پتروشیمی ایران را به‌میزان قابل‌توجهی تحت تأثیر سوء خود قرار داده است، هموار سازد. در کنار این موضوع، احیای رشد اقتصادی ایران براساس یک الگوی وی- و رها شدن از تبعات همه‌گیری بیماری کووید 19 که بتواند روند قیمت نفت را بار دیگر صعودی نماید، اقتصاد ایران را نیز احیا خواهد کرد و به‌تبع همین مسأله بخش پتروشیمی نیز به مسیر رشد گذشته خود بازخواهد گشت. شرایط در حال حاضر بسیار متعادل است و بعید به‌نظر می‌رسد در سال جاری تغییراتی حاصل گردد و این مسأله اطمینان می‌دهد که در سال 2020 صرف‌نظر از سناریوهایی که برای سال 2021 به‌بعد متصور می‌شود، افت چشمگیری برای صنعت پتروشیمی ایران رقم خواهد خورد.
شیوع بیماری کووید 19 باعث شده فعالیت‌های صنعت پتروشیمی ایران به‌شدت مختل شود، زیرا اقدامات دولت در راستای کاهش سرعت انتقال این بیماری موجب شده تولید محصولات پتروشیمی کاهش یابد. از سوی دیگر در پی شیوع این بیماری تقاضا در بازارهای خارجی به‌ویژه در بازار چین کاهش یافته است. این در حالی است که این بازار برای استمرار فعالیت‌های صنعت پتروشیمی ایران نقش حیاتی دارد. در این میان اقتصاد ایران قادر نخواهد بود از مصرف محصولات پتروشیمی حمایت به‌عمل آورد، زیرا از یک سو قیمت نفت سقوط کرده و درآمدهای نفتی به‌شدت تقلیل یافته و از سوی دیگر به‌دلیل شیوع بیماری کووید 19 فعالیت‌ صنایع کاهش پیدا کرده است. با وجود آن‌که ایران همچنان به پیشبرد روند اجرای طرح‌های بلندپروازانه خود در صنعت پتروشیمی و توسعه این بخش ادامه می‌دهد، اما کارشناسان معتقدند که در سال مالی 2020-2019 ایران در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن فقط قادر به استفاده از حدود 50درصد از کل ظرفیت خود در بخش پتروشیمی خواهد بود. افت تقاضا در بازارهای خارجی و رکود شدید در بازار داخلی در کنار فقدان رقابت‌پذیری در بخش تغذیه کراکر‌ها با خوراک اتان، احتمالاً باعث خواهد شد تا ایران در این بخش دچار مشکلات مالی فراوانی گردد.
پیش‌بینی این‌که صنعت پتروشیمی ایران تا چه اندازه قادر به دستیابی به این نرخ‌های بالای رشد خواهد بود، روز‌به‌روز دشوارتر می‌شود. البته نه دولت و نه شرکت ملی پتروشیمی ایران هیچ اطلاعاتی که نشان دهد عملکرد این بخش رو به بهبود بوده است، منتشر نکرده‌اند. بنابراین، کارشناسان هنوز درباره این‌که آیا نرخ‌های رسمی رشد عملکرد صحیحی از مطلوبیت فعالیت‌ها در بخش پتروشیمی ایران را بازتاب می‌دهند یا خیر، جانب احتیاط را رعایت می‌کنند. علت این رویکرد محتاطانه در پیش‌بینی‌ها، شرایط نامساعد بازاری است که در آن همه تولیدکنندگان دیگر خبر از کاهش حجم تولید داده‌اند. اعتقاد بر این است که ظرفیت‌های بلااستفاده در ایران همچنان رو به افزایش است، چراکه این کشور کماکان شاهد افتتاح و بهره‌برداری رسمی از مجتمع‌های جدید است.


فایل نمونه

گزارش صنعت پتروشیمی ایران



کلیه‌ی حقوق مادی و معنوی وب‌سایت و گزارش‌ها و اطلاعات وابسته به آن، محفوظ و متعلق به بیزریپورت است.
× چگونه می توانم به شما کمک کنم ؟