در فصل بهار آمار مبتلایان به بیماری کووید 19 در ایران به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرد و دولت مجبور شد دور جدیدی از محدودیتهای کرونایی را به اجرا درآورد. با استناد به این رخداد کارشناسان در پیشبینیهای خود در خصوص رشد مخارج مصرفکنندگان در بخش مواد غذایی و نوشیدنی در سال 2021 بازبینی به عمل آوردند و ارقام قبلی را کاهش دادند. البته هنوز هم انتظار میرود در سال 2021 مخارج در بخش مواد غذایی و نوشیدنی یک رشد مثبت را تجربه کند اما باید توجه داشت که بخشی از این رشد ناشی از بالا بودن نرخ تورم است زیرا در سال 2020 قیمت مواد غذایی و نوشیدنی به طور قابل ملاحظهای افزایش پیدا کرد. با این حال، انتظار میرود در پنج سال آینده فروش مواد غذایی و نوشیدنی یک روند صعودی را طی کند چرا که پیشبینی میشود طی این مدت مخارج در بخش مواد غذایی و نوشیدنی هر سال بر اساس یک نرخ رشد دو رقمی افزایش پیدا کند. البته رفتار مصرفکنندگان در بخش مواد غذایی با بخش نوشیدنی تفاوت خواهد داشت. در بخش مواد غذایی مصرفکنندگان به قیمت اقلام توجه خواهند نمود. به عبارت دقیقتر حساسیت به قیمت همچنان در بخش مواد غذایی استمرار پیدا خواهد کرد و مصرفکنندگان کماکان خرید اقلام ارزانقیمت را بر خرید اقلام گرانقیمت ترجیح خواهند داد. در بخش نوشیدنی مصرفکنندگان به مسئله سلامتی توجه خواهند نمود. بنابراین در پنج سال آینده مخارج در بخش نوشیدنیهای سالم نسبت به نوشیدنیهای ناسالم رشد قدرتمندتری را تجربه خواهد کرد.
پاسخی بگذارید