چشم انداز کلی که کارشناسان برای بازار موادغذایی و نوشیدنیهای غیرالکلی ایران متصور هستند، نشان میدهد که در سال 2023 و همچنین در دوره پیشبینی تا سال 2027، فروش محصولات این بخش کماکان رو به افزایش خواهد بود. بنابراین دیدگاه مثبت کارشناسان برای این بخش به قوت خود باقی خواهد ماند. اما این نکته نیز خاطرنشان می شود که نرخ تورم 42/5درصدی در کشور باعث خواهد شد تا در کوتاه مدت از میزان مخارجی که صرف خرید موادغذایی و نوشیدنیها میشوند، کاسته شود و این بخش رشد واقعی را از دست بدهد. ویژگیهای مطلوب جمعیتی در ایران، و همچنین انتظار رفع تحریمها در اواخر نیمه دوم سال 2023 و متعاقب آن احیای رشد شاخصهای اقتصاد کلان در کشور در نهایت باعث خواهند شد تا طی دورههای میان مدت تا بلندمدت، رشد فروش در این بخش به طور کلی بهبود پیدا کند. در طول چهار سال گذشته نرخ تورم در ایران رشد بسیار بالایی داشته و انتظار می رود که با حل و فصل مسائلی که در حوزه ژئوپلتیک وجود دارد و توافقاتی که در این رابطه صورت میگیرد، از اواخر سال 2023 به بعد نرخ تورم در ایران تعدیل گردد. کارشناسان بر این باورند که بازار موادغذایی و نوشیدنی ایران پس از رفع تحریمها این وضعیت بغرنج را پشت سر خواهد گذاشت، چرا که در صورت رفع تحریمها درآمدهای قابل تصرف خانوارهای ایرانی افزایش یافته و بر حجم واردات موادغذایی و نوشیدنی نیز افزوده خواهد شد و صنایع غذایی ایران از این دو موضوع منتفع خواهد شد.
پاسخی بگذارید