منو



گزارش پیش بینی فضای کسب و کار ایران

پيش‌بيني ده ساله منتهی به سال 2031


خلاصۀ مدیریتی

• کارشناسان پس از مشاهده پیشرفت‌های قابل توجه در آخرین دور مذاکرات وین میان ایران و ایالات متحده آمریکا، بر دیدگاه اصلی خود درباره مذاکرات هسته‌ای ایران بازنگری کرده و اکنون بر این باورند که دو کشور طرف مذاکره در نیمه اول سال شمسی مصادف با 20مارس 2022 تا 19 مارس 2023، به تعهدات خود بازخواهند گشت. این در حالی است که قبلاً کارشناسان معتقد بودند چنین توافقی در نیمه دوم این سال به دست خواهد آمد.
• از آن جا که کارشناسان معتقدند که تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران زودتر از حد انتظارات آنان برداشته خواهند شد، پیش‌بینی نرخ رشد اقتصادی ایران در این سال پس از یک بازنگری صعودی، از 3/8درصد به 7/8درصد افزایش داده شده است. این موضوع، صرف‌نظر از اثرات مثبتی که بر تجارت نفت خواهد داشت، باعث خواهد شد تا از فشار نزولی وارد بر ارزش ریال کاسته شود و روند رشد قیمت‌ها در ماه‌های آتی محدود گردد. همچنین با توجه به دیدگاه‌های خوش‌بینانه کارشناسان متخصص در حوزه نفت و گاز در خصوص رشد قیمت حامل‌های انرژی در جهان، این اتفاق احتمالاً باعث خواهد شد تا مخارج دولت نسبت به آنچه که پیشتر انتظار می‌رفت، رشد بیشتری را شاهد باشد.
• کارشناسان رقم پیش‌بینی شده برای نرخ تورم در سال مالی 2023-2022 را از پیش‌بینی قبلی 40درصد به 29درصد کاهش دادند تا بدین ترتیب کاهش فشارها بر ارزش ریال را در پیش‌بینی‌های خود لحاظ نمایند. با این وجود، تورم همچنان با یک نرخ دورقمی رو به افزایش خواهد بود. دو علت برای این مسأله عنوان می‌شود که یکی افزایش قیمت موادغذایی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین است، و دیگری اصلاحات مالی اخیراً اعلام شده در بودجه سال جاری می باشد.
• نکته پایانی این است که، به موازات تغییراتی در دیدگاه مربوط به رفع تحریم‌ها و انتظارات ناشی از آن مبنی بر آن‌که روند افزایش تولید نفت خام ایران نه در سال 2023 بلکه در سال 2022 آغاز خواهد شد، کارشناسان پس از یک بازنگری نزولی، نرخ رشد تولید نفت خام ایران در سال 2023 را از رقم قبلی 8/5درصد به 6/3درصد کاهش دادند. شایان ذکر است که دیدگاه قبلی کارشناسان در خصوص توافق هسته‌ای ایران، منجر به پیش‌بینی‌ رقم قبلی شده بود.


فایل نمونه

گزارش پیش بینی فضای کسب و کار ایران



کلیه‌ی حقوق مادی و معنوی وب‌سایت و گزارش‌ها و اطلاعات وابسته به آن، محفوظ و متعلق به بیزریپورت است.
× چگونه می توانم به شما کمک کنم ؟